Je kent het wel. Je hebt iets gekocht online en krijgt een paar dagen later een mail in je mailbox met het verzoek of je een review wil achterlaten. En irritant, of niet? Ik vertel je in deze blog hoe ik over reviews denk. En waarom ik denk dat je er wél om moet vragen.
Iedereen heeft een oordeel
In welke branche je onderneemt, mensen hebben altijd een oordeel over jouw geleverde dienst of product en vooral over de manier waarop je dat doet. Of je nu een fysieke winkel hebt, een horecazaak of een online ondernemer bent. Iedere klant heeft een oordeel. Ook ik heb een oordeel als ik ergens een aankoop doe. Jij vast ook. Meestal is het ‘gewoon goed’ en dat is prima. Je hebt voor de klant de zaken gewoon goed afgehandeld. Er blijft geen negatief gevoel aan kleven, maar ook niet een positieve. Je voldeed simpelweg aan de verwachting.
Gewoon goed levert geen reviews op
Maar wat als men die verwachting overtreft? Of ondertreft. (Waarom bestaat dat woord niet???) Een verwachting heb je, bewust of onbewust. Dat de zaken gewoon goed worden afgehandeld, daar ga je toch minimaal van uit. Wordt hier niet aan voldaan dan ben je als klant teleurgesteld. Maar weet men jouw verwachting te overtreffen dan ben jij blij verrast. En het zijn deze twee momenten dat de meeste reviews worden achter gelaten. Of het is geweldig of het is dramatisch. Maar gewoon goed levert geen reviews op.
Mensen geloven graag andere mensen
Nu ga ik er van uit dat jij een ondernemer bent die altijd probeert de verwachtingen van je klant te overtreffen. Dan is het ook fijn als jouw klant dat laat weten. Voor jou een bevestiging dat je goed bezig bent. Maar wat nu als die klant dat niet alleen tegen jou vertelt maar tegen de buurvrouw of tegen een kennis op een feestje die ook op zoek is naar het product of dienst die jij levert. Dat is nog veel mooier. Want wij mensen nemen nu eenmaal snel iets aan van andere mensen, zeker als we deze mensen vertrouwen. De kans is groot dat de buurvrouw of die kennis toch eens een kijkje neemt op jouw site of in je winkel.
Wij mensen nemen nu eenmaal snel iets aan van andere mensen, zeker als we deze mensen vertrouwen.
Het gaat om het vertrouwen
Het heeft allemaal te maken met de factor vertrouwen. Doordat anderen je vertellen dat het goed is, heb jij er sneller vertrouwen in. Zorg er daarom voor dat klanten jou gaan vertrouwen. Niet door van je zelf te zeggen hoe goed je bent, maar door anderen dat te laten doen. Dan kan dus ook prima online. Plaats deze reviews op een zichtbare plek op je site. Daarmee maak je het bezoekers van jouw site makkelijker om klant te worden.
Mijn advies: Reviews sparen!
Daarom adviseer ik om reviews of beoordelingen te ‘sparen’. Een ervaring van een andere klant maakt de koopbeslissing voor een twijfelende klant een stuk eenvoudiger. Beoordelingen kunnen net dat duwtje geven dat nodig is om tot een aankoop over te gaan. Of denk eens aan een restaurant, als iemand je verteld dat je bij dat ene nieuwe barretje lekker kan eten, dan is de kans veel groter dat je daar ook eens een tafeltje boekt. Ook ik heb een aparte pagina met reviews. Bekijk hier de beoordelingen van Wepzz.
Reviews voor webshops
Voor webshops is het helemaal belangrijk om een reviewtool te hebben. Veel potentiële klanten zoeken een vorm van vertrouwen. Ze maken immers geld over en moeten maar afwachten of hun pakketje wordt bezorgd. Een webshop kan naast de site reviews ook werken met product reviews. Maar daarover een andere keer, anders wordt deze blog te lang. Het gaat hier om de beoordeling van jouw onderneming.
Andere voordelen van reviews op je website?
Naast dat je wil dat beoordeling leiden tot meer koopbeslissingen zijn er nog een paar belangrijke redenen waarom het goed is om reviews op je website te plaatsen.
- SEO – Google neemt klantenbeoordelingen mee in de pagina beoordeling.
- Reviews geven inzicht in veel gebruikte zoekwoorden, waarop je je site kan optimaliseren.
- Door de ontvangen feedback kun je je processen optimaliseren.
Maar wat nu met dat irritante review-mailtje?
Even terug naar dat mailtje dat jij in je mailbox ontvangt. Op het moment dat jij echt tevreden bent over het bedrijf zul je sneller geneigd zijn dat in een review achter te laten. Dus vraag erom. En ben je bang dat jouw klanten een negatief gevoel aan het mailtje overhouden? Dat zal wel meevallen. Zolang je het maar minimaal goed hebt gedaan zijn ze dat mailtje dat jij hebt gestuurd waarin je om een review vraagt een dag later weer al vergeten.
En wat te doen met negatieve reviews?
Ontvang je ook af en toe een negatieve review? Fijn! Daar is niks mis mee. Want alleen 5 sterren reviews kunnen wat ‘too much’ zijn. Zit daar af en toe een mindere bij, dan worden al die goede reviews ineens een stuk geloofwaardiger. En bij de meeste reviewsystemen kun je openbaar reageren als eigenaar. Op het moment dat je daar gebruik van maakt wordt het helemaal interessant. Als je begrip hebt voor de mening van de beoordelaar en vraagt om nog even persoonlijk er op te reageren dan laat je zien dat je ook bij een negatieve ervaring bereid bent om het op te lossen.
Kortom, vragen om die reviews en doe er je voordeel mee!