9 Tips: Maak Social Media makkelijk en effectief

Vind jij Social Media ook vervelend om erbij te 'moeten' doen? In deze blog geef ik je 9 tips om social media effectief in te zetten voor je bedrijf waardoor het makkelijker wordt en het ook iets gaat opleveren. Opgepast, straks vind jij social media nog leuk!
Delen

Je bent als ondernemer de hele dag druk met je bedrijf en je klanten. ’s Avonds heb je even tijd om door je social media apps te scrollen. En je realiseert je dat je wéér niks hebt gedaan met de social media van jouw bedrijf. Herkenbaar? Om je een beetje op weg te helpen geef ik je hierbij 10 tips om social media effectief in te zetten voor je bedrijf en het een beetje ‘dragelijker’ te maken.

Tip #1) Zorg voor een ideeën-bus

Nee hoor, je hoeft geen brievenbus op je balie te zetten. Maar zorg wel dat je ergens een plekje hebt om je ideeën te bewaren. Of dit nu geeltjes zijn op de rand van je beeldscherm of notities in je telefoon, of beide. Vaak is het probleem gebrek aan inspiratie oftewel content. Maar de hele dag door kom je dingen tegen waar je wel iets mee kan. Of het nu een vraag is van een klant, of door iets wat je hoort op de radio of een podcast bijvoorbeeld. Schrijf dat op. Dan hoef je op het moment dat je je berichten gaat maken alleen je ideeën-bus erbij te pakken en je kunt beginnen.

Tip #2) Maak tijd om je berichten in te plannen

Oké dat klinkt als een open deur. Maar dat is het ook. Op het moment dat je er even de tijd voor neemt dan gaat het makkelijker. Je zult zien dat je sneller een aantal berichten achter elkaar kunt maken, dan dat je er iedere dag aan moet denken. Want dan wordt het een moetje. Wist je dat je je social media berichten kunt inplannen? Ik gebruik zelf de (gratis) Meta Business Suite, hiermee kan ik voor Instagram en Facebook mijn berichten vooruit inplannen. Maar er zijn veel tools die je kunt gebruiken hiervoor.

Tip #3) Doe niet zo moeilijk!

Begin gewoon, het hoeft niet perfect. Het is ‘maar’ social media. Na een dag ziet (bijna) niemand je bericht meer. Je kunt beter iets posten dan niets posten. En je kunt niet iedereen pleasen. Er zullen mensen zich herkennen in jouw bericht, dat is vaak jouw doelgroep. En er zullen ook mensen zijn die het niet leuk vinden wat jij post. Jammer dan, zij behoren niet tot jouw doelgroep en mogen je met een gerust hart ontvolgen. Je kunt beter 100 fans hebben dan 1000 stille volgers.

Tip #4) Het gaat niet om het aantal volgers

via GIPHY

Nee, in tegenstelling van wat veel mensen denken gaat het daar dus niet om. Als je 1000 volgers hebt lijkt dat heel wat, maar als dan mensen zijn die nooit reageren, dan heb je er helemaal niks aan. Sterker nog, het werkt alleen maar in je nadeel. Want het algoritme heeft dat door. Natuurlijk heb je volgers nodig, maar als jij je focust op het maken van waardevolle content, dan komen die volgers vanzelf!

Tip #5) Het draait om interactie

Alleen maar berichten plaatsen is niet voldoende. Je zult ook de tijd moeten nemen om te reageren op je volgers. Dus beantwoord daarom altijd alle reacties en DM’s. Maar ga ook eens kijken bij berichten van andere accounts. Wat plaatsen zij en kun je daar een leuke reactie op geven? Het heet niet voor niets SOCIALE media. Dus: Be social! Idee: Geef een shout-out naar een collega ondernemer. En dan bedoel ik niet het liken van zijn berichten maar echt reposten met een persoonlijke noot erbij. Grote kans dat hij dat ook bij jou doet. Zo maak je gebruik van elkaars volgers!

Tip #6) Durf een mening te hebben

Deze kwam al een beetje aan bod in tip 3. Maar durf een mening te hebben. Blijf wel bij jezelf en zorg dat je social media berichten passen bij jouw branche. Maar daarbinnen mag jij gewoon laten zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. En daarmee mag je best eens los gaan. Dat is een manier om op te vallen. Het gemiddelde bedrijf valt niet op. Degene die het net een beetje anders doen, zeggen of laten zien des te meer! Uiteraard hou je het wel bij jezelf en ga je niet anderen in diskrediet brengen.

Tip #7)  Wees consistent en hou vol!

De moeilijkste van allemaal. Maar echt, hou vol! Degene die het volhouden gaan er vanzelf de vruchten van plukken. Helaas lukt dat niet bij iedereen. Het op gang krijgen van je social media lukt je niet op een week en ook niet op een maand. Pas na een paar maanden kun je eens kijken wat er gebeurt. En zorg dus voor een consistente stroom aan berichten. Bijvoorbeeld iedere werkdag 1, of iedere week 2. Maak daar een doel van voor jezelf en hou je daar dan ook aan!

“De meeste mensen houden het niet vol en daar gaat het vaak mis”

Tip #8) Probeer niet alleen te verkopen

Niet alleen verkoop gerelateerde berichten op soocial media plaatsen. Maximaal 20 procent mag een sales bericht zijn.

Je bent snel geneigd om vooral berichten te maken waarbij je laat zien wat je te koop hebt, of dat nu producten of diensten zijn. Maar mensen zitten niet op social media om iets te kopen, maar omdat ze vermaakt willen worden. Ongeveer 80 % van je berichten moeten niet directe verkoop als doel hebben, daar bereik je alleen het tegenovergestelde mee. Maar wat post je dan wel? Daarover gaat de laatste tip

Tip #9) Maak afwisselende, creatieve content

Dit is misschien wel de moeilijkste, maar ook weer niet. Ga er goed voor zitten en schrijf mee. Je kunt posten over de volgende onderwerpen: Een kijkje achter de schermen | Hoe wordt product x gemaakt? | Wie werken er bij bedrijf Y | Geef antwoord op een veel gestelde vraag | Geef tips over jouw vakgebied | Speel in op een actueel probleem | Stel een vraag aan je volgers, je lokt daarmee een interactie uit. | Deel een review van een tevreden klant. | Deel vacatures | Laat een medewerker iets vertellen | Laat zien hoe jouw dag eruit ziet | Maak een poll. | Laat volgers een vraag stellen. | Deel een leuk nieuwtje van de organisatie | En gebruik altijd een foto of video, het liefste eentje waar mensen op staan, of poezen die schijnen het ook goed doen. Geen idee waarom.

Conclusie

Kortom, zie social media niet als een moetje. Neem er even de tijd voor. Maak berichten van te voren, plan ze in, doe niet te moeilijk en HOU VOL! Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen in de wondere wereld van social media. Wil je meer tips ontvangen of eens brainstormen. Neem gerust contact met me op. Ik help je graag verder.

Zie je het na het lezen van deze tips helemaal niet meer zitten om aan je social media te beginnen? Ook dan kan ik je helpen om je social media levendig te houden. Ik beheer graag jouw kanalen voor je. Zullen we eens afspreken?

Geef een reactie