Heb jij je ook wel eens afgevraagd waarom je met je nieuwe website niet vindbaar in Google bent? Je bent niet de enige. Het is een veel gestelde vraag! Eentje die ik vaak krijg nadat ik een website heb gemaakt. En terecht! “Waarom kan mijn nieuwe website niet vinden in Google?”. En heel eerlijk. Een paar jaar geleden dacht ik dat ook. Inmiddels aardig wat cursussen, Youtube filmpjes en blogberichten verder, ben ik een stuk wijzer geworden. Ik deel graag mijn kennis met je.
Wat betekent SEO?
Om antwoord te geven op die vraag leg ik eerst graag de term SEO uit. Want wat is dat nu eigenlijk? SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Je website optimaliseren zodat je vindbaar bent in de zoekmachine. SEO is een marketingtechniek, eentje van de lange adem. Want SEO kost tijd. Denk eerder in maanden dan in weken. Welke marketingkeuze maak jij als ondernemer? Waar wil je je tijd, energie en geld in steken? Is het adverteren? Is het social media? Of misschien SEO? Of een combinatie van alles. De keuze voor welke strategie jij moet kiezen is een ander verhaal. Ik duik in deze blog wat dieper in op SEO.
Na het lezen van deze blog weet je welke stappen je moet zetten om van niet vindbaar in Google, naar wél vindbaar in Google te gaan.
Hoe werkt Google?
‘Heb je even?’ zeg ik vaak, als iemand me deze vraag stelt. Maar ik zal het proberen kort te houden. Wat je moet bedenken is, waarom zou Google jou een plekje ‘gunnen’ op de eerste pagina met zoekresultaten? Waarom jij wel en jouw concullega, die ook een mooie website heeft, niet? Google wil haar gebruikers, de mensen die iets zoeken, de allerbeste ervaring geven. Oftewel, ze wil de allerbeste zoekmachine zijn zodat de gebruikers altijd terug zullen keren. Om dat te kunnen zijn is het van belang dat Google pagina’s toont met daarop waardevolle content (de inhoud van een website). Worden alle vragen van de zoeker beantwoord op de website? Is de informatie betrouwbaar? Hoe is de gebruikservaring? Hoe populair is deze website?
Hoe werkt SEO dan?
Probeer de hierboven genoemde vragen te realiseren op je website
- Zorg dat je aansprekende waardevolle content schrijft.
- Zorg dat je aantoont dat je betrouwbaar bent.
- Zorg voor een uitstekende gebruikerservaring.
- Zorg voor populariteit.
- Hoe groot is de concurrentie.
> Hoe je dat kunt doen licht hieronder toe
Beginnen met een zoekwoordonderzoek
Ik raad altijd aan om te beginnen met een zoekwoordonderzoek, zodat je weet op welke woorden mensen zoeken. Welke vragen stellen ze aan Google. Door dat te weten kun je een veel relevantere tekst schrijven en daarbij de juiste woorden gebruiken. Deze woorden moeten dan op een aantal specifieke plakken worden gezet, zodat ook Google snel begrijpt waar de tekst over gaat. Voor nu gaat het te ver en is het wat te technisch om die plekken te benoemen.
1) Maken van waardevolle content.
‘Tekst is King’ wordt vaak gezegd en dat is nog steeds zo. Door een uitgebreide toelichting te geven op (een onderdeel van) jouw dienst, is er een grotere kans dat een zoeker het antwoord vind bij jou. Richt je per pagina wel op 1 dienst of zoekwoord, anders weet Google niet waar jouw pagina nu echt over gaat en ben je niet vindbaar in Google. Zorg er voor dat de tekst lekker leesbaar is en makkelijk te scannen. Mensen zijn lui en houden niet van lange teksten lezen. Ze willen snel zien of jij het antwoord hebt waar ze naar op zoek zijn. Dus maak veel gebruik van tussenkopjes, opsommingstekens, plaatjes, filmpjes en ga zo maar door.
2) Zorg voor betrouwbaarheid.
Wanneer vindt Google jou betrouwbaar? Er zijn veel punten waar Google op let, maar hier enkele voorbeelden:
- Als jij links krijgt van andere betrouwbare websites.
- Als jouw website al langere tijd bestaat en regelmatig bezoekers trekt.
- Als jouw bezoekers een tijdje doorbrengen op jouw website.
- Als jij regelmatig nieuwe teksten op je site plaatst. Zorg dat je site ‘in beweging’ is.
- Als jouw site actueel is.
3) Hoe is de gebruikerservaring van een website?
Je mag er van uit gaan dat een nieuwe website ook een duidelijke structuur heeft en een gemakkelijke gebruikerservaring kent. Maar voor oudere sites kan het wel een dingetje zijn. Schaalt jouw site mee op tablet en mobiel? Is de menustructuur helder? Is de site snel genoeg? Etc, etc… En ja, je website van 5 jaar is een oudere website. Helaas, zo snel gaat het.
4) Hoe populair is jouw website?
Begin er maar aan, als je net een nieuwe website hebt. Je bent niet ineens populair, daar is werk voor nodig. Denk hierbij aan social media. Ook dat wordt meegenomen door Google. Wordt jouw site vaak vermeld en gedeeld op social media dan ben jij blijkbaar populair. Heb je maandelijks een mooi aantal bezoekers? Dan helpt dat ook mee in jouw populariteitsscore.
5) Hoe groot is de concurrentie?
Jij bent niet de enige in jouw vakgebied. Ook jouw concullega wil graag ‘scoren’ op een bepaald zoekwoord. Of je een grote kans maakt om hoog te eindigen is ook afhankelijk van de concurrentie van het zoekwoord. Voorbeeld: Wil je hoog eindigen op het woord bankstel? Want daar wordt nl. bijna 30.000 keer naar gezocht per maand. Dan zul moeten opboksen tegen grote websites zoals Leenbakker, Seats&Sofa’s en Goossens Wonen. Dat is een hele lastige opgave. Beter kun je dan optimaliseren op stoffen bank met losse kussens. Hier wordt veel minder per maand naar gezocht, waardoor de concurrentie veel lager is. Hierdoor kun je veel makkelijker mee bovenaan staan. En dat kun je natuurlijk ook doen met een ‘leren loveseat’ of een ‘hoekbank nepleer’.
Is SEO een standaard onderdeel van mijn nieuwe website?
Nee, niet volledig. Het is een misvatting die veel voorkomt. Als jij niet in deze materie zit dan ga je er vanuit dat je automatisch vindbaar bent op het moment dat je website live gaat. En ik begrijp dat volkomen. Zoals je hebt gelezen is SEO geen standaard ‘trucje’ wat je bij iedere website kunt toepassen. En snap je misschien iets beter waarom SEO geen vast onderdeel is van een nieuwe website. Het is een strategie, een kwestie van hard werken, veel bloggen, actualiseren van je site, social media, zorgen voor relevante links naar je website. Maar als het goed is, heb je van te voren met je websitebouwer een gesprek gehad over vindbaarheid en SEO. En legt hij of zij uit wat je kan verwachten.
Waarom hebben veel webdesigners het dan over een SEO geoptimaliseerde website?
Goeie vraag! Er zijn natuurlijk punten die je meteen vanaf het begin goed kunt doen, zoals zorgen dat er op iedere pagina een afbeelding te vinden is. Zorgen dat de website snel genoeg is en logisch in elkaar zit. Als er nog teksten gemaakt moeten worden, zorgen voor een zoekwoordonderzoek, zodat de teksten de juiste woorden bevatten. En als die woorden op de juiste technische plekken zetten. Dus ja, het kan zeker wel om in de basis al veel dingen goed te zetten. Maar kom je daarmee meteen op pagina 1? Nee, niet automatisch. Het is afhankelijk van de concurrentie van het zoekwoord waarop je wil scoren. Overigens is de basis optimalisatie lang niet bij alle webdesigners het geval, dus let daar goed op!
Bonustip over vindbaarheid
Ik sprak al even over externe linkjes, maar ook interne links zijn heel waardevol. Zie iedere link als een ‘stem’ op jouw pagina. Hoe meer ‘stemmen’ op de pagina hoe meer waarde google toekent aan die pagina. Dus heb jij een blog over seo, maar schrijf je daarin ook iets over het ontwerpen van een website, dan kun je dat weer linken naar de pagina over webdesign. Dat is makkelijker voor jouw bezoeker, omdat deze dan snel kan schakelen tussen de verschillende pagina’s die relevant voor hem zijn. Maar ook Google hecht er waarde aan.
Ik raak niet uitgepraat over SEO en kan nog wel even doorgaan. Ben je nieuwsgierig en wil je maar weten, neem dan contact met me op. Ik kijk waar jouw kansen liggen om vindbaar te zijn in Google.