Lokale SEO, waarom het slim is om als lokale Zeeuwse ondernemer hiermee aan de slag te gaan!

Delen

Als lokale ondernemer wil je dat je bedrijf zichtbaar is voor mensen in je omgeving. Dit is waar lokale SEO of lokale zoekmachineoptimalisatie om de hoek komt kijken. Lokale SEO helpt je bedrijf om bovenaan te staan bij lokale zoekopdrachten op zoekmachines zoals Google. Door lokale SEO te gebruiken, kun je als bedrijf uit Zeeuws-Vlaanderen meer  klanten bereiken uit de regio, de verkoop verhogen en het merkbewustzijn versterken.

Voorbeeld: Je bent een kapper in Terneuzen, dan wil je graag dat mensen je in de regio vinden. Je hebt er niks aan als iemand uit Amsterdam jouw website tegenkomt. Die komt (normaal gesproken) niet naar Zeeuws-Vlaanderen voor een knipbeurt.

Meer websitebezoek door lokale SEO toe te passen

Als jouw doelgroep zich in de regio bevindt, dan is het heel slim om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt met lokale SEO als bedrijf hoog scoren in de lokale zoekresultaten in Google, waardoor je meer klanten en bezoekers naar jouw website kunt trekken. Als lokale ondernemer is het belangrijk om gebruik te maken van lokale SEO om de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen en je doelgroep, bijvoorbeeld de inwoners van gemeente Terneuzen, te bereiken.

Hoe werkt lokale SEO?

Lokale SEO bevat technieken zoals het toevoegen van lokale zoekwoorden, zoals plaatsnamen, aan websitecontent, het verbeteren van website-URL’s en het optimaliseren van bedrijfspagina’s op pagina’s zoals: Google My Business. Daarnaast is lokale content belangrijk. Lokale content helpt zoekmachines begrijpen waar jouw bedrijf is gevestigd en wat je aanbiedt aan klanten uit de regio. Je kan bijvoorbeeld webpagina’s maken met informatie over lokale evenementen waar jouw bedrijf aan deelneemt, of informatie over jouw dorp of gemeente.

Wat zijn de voordelen van lokale SEO?

  1. Het is effectiever, omdat je de vijver waarin je vist kleiner maakt. Wat heb je eraan om zichtbaar te zijn in Groningen als je een bakker bent in Axel?
  2. De concurrentie is minder. Doordat de vijver kleiner is, is ook de concurrentie minder.
  3. De kans van slagen is groter, oftewel een hogere conversie. Als iemand op zoek is naar een slager in de gemeente Hulst en jij hebt je lokale seo goed toegepast, dan is de kans groot dat de zoeker jouw pagina bezoekt. Daarnaast zijn lokale zoekwoorden vaak een stuk specifieker. Men heeft al bedacht dat ze een barbecuepakket willen bestellen en zoeken nu een goede slager in de regio. De intentie van de bezoeker is dus meer koopgericht dan informatiegericht.
  4. Je trekt sneller mobiele bezoekers aan. Dat komt omdat de gsm de locatie onthoudt, met die informatie weet Google dat iemand op een bepaalde locatie is. Daardoor zal Google, ook zonder gebruik van lokale zoekwoorden, de lokale bedrijven tonen als ze denkt dat de zoeker daarnaar op zoek is.

Bezoekadres zichtbaar plaatsen op website

Probeer ook je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer toe te voegen aan je website, het liefst in de footer, zodat zoekmachines gemakkelijk je lokale informatie kunnen vinden. Als het past op je website, adviseer ik ook om een Google maps kaartje aan de site toe te voegen. Dat is een extra bevestiging voor de klant én Google dat je hier gevestigd bent.

3 redenen om Google My Business te gebruiken om je lokale vindbaarheid te boosten

Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van een Google My Business-profiel om lokale online bekendheid te verkrijgen.

  1. Ten eerste helpt het om jouw bedrijf te laten opvallen in de zoekresultaten van Google. Als jouw bedrijf een Google My Business-profiel heeft, zal het bovenaan de zoekresultaten worden vermeld,
  2. Ten tweede biedt Google My Business een platform waarop je informatie over je bedrijf kunt delen, zoals contactgegevens, afbeeldingen, openingstijden en andere relevante informatie.
  3. Ten derde kun je met Google My Business een online gemeenschap opbouwen en actief klantenrelaties onderhouden. Je kan reviews lezen, vragen beantwoorden en posten, en jouw klanten op de hoogte houden van de laatste updates over je bedrijf. Deze review vindt Google ook leuk en ook dat zal weer helpen je hoger te tonen in de zoekresultaten. Stimuleer jouw klanten dan ook om je een beoordeling te geven!

6 overige tips om lokaal online vindbaar te zijn

  1. De basis SEO op je website moet natuurlijk in orde zijn. Je moet Google zoveel mogelijk helpen te snappen waar jouw pagina over gaat.
  2. Toevoegen van ‘Rich Snippets’ aan je content. Dit is extra informatie die je toevoegt aan je zoekresultaat. Je ziet bijvoorbeeld de beoordelingen inclusief sterren die je bij een platform hebt gekregen (slim voor webshops om te doen). Of hoeveel calorieën een recept bevat, of je adresgegevens. Hoe je dat doet kun je het beste even bij je website beheerder navragen. Omdat dat een technisch dingetje is.
  3. Ga interactie aan op social media met andere lokale bedrijven. Daardoor kom je in aanraking met hun volgers en zij met jou. Plaats niet zomaar overal links, maar plaats relevant opmerkingen en likes.
  4. Je kan kiezen om een lokale landingspagina te maken waarop je je adres plaatst. Aangevuld met waardevolle content over deze regio. Slim als je meerdere locaties hebt die een eigen lokale doelgroep hebben.
  5. Verder is het ook belangrijk om te investeren in lokale linkbuilding. Het bevorderen van je website op lokale websites en platforms zoals lokale lijsten, forums en sociale media kan je helpen je website te laten ranken voor lokale zoekopdrachten.
  6. De laatste tip: Zorg dat jouw gegevens te vinden zijn in de online telefoongids, goudengids etc.

Hulp nodig bij lokale SEO?

Ik heb nu veel gedeeld over lokale SEO, maar ik kan me voorstellen dat het misschien wat veel is. Ik kijk graag met je mee waar voor jou de verbeterpunten zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.