Ga jij een website laten bouwen? Of zelf maken? Heb je al bedacht hoe je site er uit zal zien. Welke teksten moeten er in en wat zet je op de homepagina en welke foto’s voeg je toe? En vertel je dan vooral wat jij kwijt wil? Of verplaats je je in je bezoeker en schrijf je wat zij of hij wil horen of naar op zoek is? En hoe zorg je nu dat een klant ook verder leest en niet meteen weer weg klikt?
Vang je bezoeker met de metatekst
Allereerst zal je de aandacht moeten trekken om überhaupt een bezoeker te ontvangen. Op het moment dat iemand op zoek is naar informatie op het internet zal deze door te Googelen bij een lijst met zoekresultaten komen. Om te bepalen op welke link hij of zij gaat klikken zal deze de eerste zoekresultaten scannen. Hier komen de titel en metatekst om de hoek kijken. Want de metatekst is dat kleine stukje tekst bij de zoekresultaten. Zorg ervoor dat je hiermee een duidelijke maar aantrekkelijke tekst schrijft. Deze tekst geeft aan wat een bezoeker kan verwachten nadat deze er op heeft geklikt.
De eerste indruk
Eenmaal de aandacht gevangen? Dan zijn de eerste 5 seconden in gegaan. Oké cool je hebt een bezoeker. Nu is het zaak dat deze niet meteen weer op het kruisje of het knopje vorige klikt. De bezoeker was duidelijk op zoek naar iets en verwacht nu bij jou iets te vinden. Voldoe aan die verwachting. Onbewust wil een bezoeker antwoord op deze 2 vragen;
- Wat kan ik hier doen?
- Waarom zou ik dit hier doen?
De eerste 5 seconden zijn cruciaal!
Onderzoek heeft uitgewezen dat indien bovenstaande vragen niet duidelijk worden binnen 5 seconden een bezoeker zijn aandacht verliest en óf weg is, of zich verliest in details. Dus zorg dat jouw landingspagina, de pagina waar de bezoeker op terecht komt, antwoord geeft op deze vragen. En wees ontzettend duidelijk! Ga je een website laten bouwen of zelf aan de slag, check dit dan altijd even.
Controle vragen stellen
Ga jij een website laten bouwen, zelf maken of heb je al een bestaande website? Het is goed om te onderzoeken of jouw (nieuwe) pagina’s voldoen. Een handig hulpmiddel zijn het stellen van enkele controle vragen. Loop je pagina’s langs en stel jezelf deze vragen:
- Voor wie is deze pagina bedoeld?
- Is het in één oogopslag duidelijk wat er ‘te koop/te halen’ is op deze pagina
- Welke oplossing wordt er verkocht?
- Wat maakt deze organisatie uniek?
Of vraag je buurvrouw om de website op deze vragen te beoordelen. Een beoordeling van een ‘vreemde’ die jouw site nog nooit gezien heeft en ook eigenlijk niet precies weet wat jij doet geeft het beste resultaat.
De kracht van een goede header
Kortom een goede header is ontzettend belangrijk. Een goede header bevat altijd:
- Een mooie (scherpe!) foto die je verhaal ondersteund.
- Een titel, die aangeeft wat er te halen is. (en nee, geen ‘welkom’)
- Een tagline of onderschrift, die nieuwsgierig maakt en de bezoeker laat verder lezen.
Wanneer heb jij voor het laatst naar je website gekeken?
Hoe zit dat er bij jou uit? Komt jouw website door de 5-seconden test? En heb jij een ijzersterke header? Ik doe gratis en vrijblijvend de 5 seconden test voor jouw website en geef mijn eerlijke mening. Wil je weten op welke punten je je website nog meer kan verbeteren? Ook dat is mogelijk. Met een website scan krijg je een duidelijk overzicht met actiepunten waarmee jij direct aan de slag kan om jouw website te optimaliseren.
Website laten maken?
Wil je een website laten maken en liever niet zelf aan de slag? Ook dan help ik je graag. Ik werk samen met tekstschrijvers en fotografen en samen met deze professionals zorgen we voor een dijk van een website. Bekijk hier enkele recente projecten van Wepzz. Neem contact met me op dan bespreken we de mogelijkheden. 📧 inge@wepzz.nl
Meer weten over de 5 seconden test? Lees onderstaande artikelen.
https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/webdesign/5-seconden-test/
https://createdbydesign.nl/eerste-indruk-5-seconden-test/