5 Webshop tips voor groei van je webshop. Verhoog je verkopen!

Delen

Het is een droom van velen. Een winkel runnen vanachter je pc. Geen hoge kosten voor huur. Gewoon online een winkel openen, spullen inkopen en gaan met die banaan. Al snel heb je de eerste bestellingen van familie en vrienden. Maar dan…. blijft het stil. Herkenbaar?  Lees dan vooral door en doe je voordeel met deze 5 webshop tips.

Webshop maken Zeeuws Vlaanderen mobiel

Voordat ik start met de tips wil ik een misverstand uit de wereld helpen. Een webshop runnen doe je er niet even bij. Het is echt hard werken. Want een shop maken en inrichten is één ding maar je shop bekendheid geven en verkopen genereren is echt wat anders! Je zult van veel markten thuis moeten zijn om dat voor elkaar te krijgen. Maar het is zeker niet onmogelijk!

Webshop Tips #1) Zorg voor duidelijke product teksten en goede foto’s.

Dit lijkt een open deur, maar nog vaak kom ik slechte foto’s tegen of een product tekst die je eigenlijk geen tekst kunt noemen maar eerder een opsomming is van woorden. Dat de foto’s mooi moeten zijn spreekt voor zich. Het liefst ook van meerdere kanten genomen. Maar product teksten daar wordt vaak niet zo veel tijd in gestoken. Maar juist de teksten zijn erg belangrijk. Ten eerste wil je je potentiële klant overtuigen met die tekst. Probeer daarom te vertellen welke oplossing je verkoopt. Dus verkoop niet een hoofdkussen, maar een heerlijke nachtrust. En geen fleecedeken maar warme benen op een koele zomer avond. Probeer te verwoorden wat het kopen van jouw product de klant oplevert. Welke ‘pijn’ neem je weg of welk ‘plezier’ ervaart jouw klant. Daarnaast zijn een uitgebreide product teksten goed voor de vindbaarheid (SEO). Let er wel op dat je tekst overzichtelijk blijft. Je schrijft hem in eerste instantie altijd voor de bezoeker van je site.

Webshop Tips #2) Zorg voor een rustige en logische site.

webshop product teksten zeeuws-vlaanderen

Het gaat er niet om wat jij mooi vind, maar of jouw bezoeker zich prettig voelt op je site. Ook al vind jij een paarse achtergrond fantastisch. Als het voor de gemiddelde bezoeker te druk is dan werkt het niet. Je maakt je webshop niet voor jezelf maar voor de potentiële klant. Maak ook een logische indeling van je producten. Zet je producten in categorieën. Zet de broeken bij de broeken en de jurken bij de jurken. Maak een filter op je site zodat je bezoeker gemakkelijk kan filteren op bijvoorbeeld kleur of maat. Maak het zo makkelijk mogelijk voor je bezoeker om het gewenste product te vinden. En zorg dat de navigatie duidelijk is. Een paar voorbeelden: Maak van je logo een link naar je homepagina. Zorg voor een je duidelijk winkelwagen icoon in de rechterbovenhoek. Vermeld in je footer je servicepagina’s zoals over ons-pagina, algemene voorwaarden, retourbeleid, leveringstermijn en verzendkosten.

Webshop Tips #3) Zorg voor een uniek verhaal. Waarom moet met bij jou kopen?

Wat maakt jouw webshop beter dan die van jouw concurrent? Wat zijn jouw unieke elementen? Welke meerwaarde lever jij? En wie is jouw ideale klant? Zorg dat de potentiële klant zich herkent in jouw verhaal. En schrijf je teksten zo, dat het past bij de doelgroep. Zijn jouw klanten voornamelijk jongeren? Spreek dan niet in de u-vorm. Probeer een duidelijke doelgroep te kiezen. Des te beter je die kunt aanspreken en des te sneller deze zich zal herkennen en dus voor jou kiezen. Hou je het te algemeen, dan herkent niemand zich en zullen je klanten verliezen aan je concurrent die wel durft te kiezen voor een specifieke doelgroep. Belicht ook je unieke kenmerken. En kom dan niet af met ‘uitstekende service’ want dat verwacht iedereen. Wees echt uniek!

Webshop Tips #4) Wees een druk restaurant en verzamel reviews en klantbeoordelingen.

Laat aan de bezoeker van je webshop zien dat er al veel klanten zijn voor gegaan. Want als veel mensen hier kopen, dan zal het wel goed zijn. Ik geef vaak het voorbeeld van een restaurant. Stel je loopt op vakantie over een plein in het buitenland op zoek naar een restaurant. Bij de ene is het lekker druk, bij een ander zit bijna niemand. Welk restaurant kies je? Ik kan je vertellen dat bijna iedereen het drukke restaurant kiest. Want, zo denkt ons brein: “Daar zal het wel goed zijn”. Zo werkt het ook online. Laat zien dat jouw webshop een druk restaurant is. Dat kun je doen door het vragen van reviews. Of door het plaatsen van testimonials en klantbeoordelingen. Maar ook een kreet als: “Al honderden klanten kozen voor deze dienst” óf  “meest gekozen door onze klanten”, “Slecht enkele meer beschikbaar” of door het toevoegen van product-reviews. Durf ook actief om een review te vragen. Veel mensen doen dat met plezier, zeker als je ze het persoonlijk vraagt.

review webshop scan

Webshop Tips #5) Richt je social media kanalen in.

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het kan jouw webshop ook echt een boost geven. Maar het kost wel wat tijd, tenzij je gaat adverteren. Probeer te onderzoeken op welk social media kanalen jouw klanten zitten en ga daar ook heen. Probeer leuke en afwisselende content te maken voor jouw webshop. Ga vooral niet alleen maar berichten maken met daarin de producten die je verkoopt. Mensen zitten niet op social media om alleen maar jouw producten voorbij te zien komen. Maximaal 1 op de 5 berichten mogen over je diensten of producten gaan. Wil je meer social media tips? Lees dan mijn blog: 9 Tips: Maak Social Media makkelijk en effectief

Gratis Webshop Scan

Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee kan houden als je een webshop hebt. Ik heb een aantal belangrijke punten opgesomd. Maar er zijn nog veel meer zaken waar je aan kunt werken. Wil je dat ik jouw webshop eens onder de loep neem? Vraag dan de gratis webshop scan aan. Ik kijk graag met je mee.

gratis webshop scan beoordeling aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.